Veel mensen doneren pas als de organisatie een CBF keurmerk heeft. Veel mensen weten niet dat dat keurmerk voor kleine organisaties duur is. Zo kost het keurmerk per jaar enkele duizenden euro’s om te dragen en daarnaast wordt je accountantsrapport per jaar dikker en de rekening met enkele duizenden euro’s hoger.

Binnen het keurmerk moet je voldoen aan ‘strenge criterea’. Binnen het keurmerk mag je bijvoorbeeld maximaal 25 procent uitgeven aan communicatie- en fondswervingscampagnes. Ik vind dit een erg hoog percentage en niet echt ‘streng’. Bij GAiN proberen we dit niet hoger dan 10 procent te doen, exclusief loonkosten.

Maar bovenal kan ik me persoonlijk ergeren aan grote hulporganisaties met hoge salarissen die wel een keurmerk hebben. Sinds 2004 ontstond hier ophef over en ‘binnenkort’ staan ze overzichtelijk online Hieronder een lijstje salarissen 2009 met naam, salaris directeur en of ze een keurmerk hebben (2011).

Organisatie

Reageren