Zielig schijnt ‘goed te verkopen’, maar volgens mij heeft beeld z’n langste tijd gehad.

Vandaag was ik samen met collega Ruud op het Symposium van EO Metterdaad. Het thema was ‘zielig of zelfredzaam’. En ging over hoe je een stuk onrecht tussen rijk en arm in beeld brengt cq vertelt.

Zo ontdekte ik dat ik niet direct een fondswerver ben, maar meer een eye-opener (voorlichter). Je vertelt een verhaal van iemand, bijvoorbeeld een kerk die een waterput sponsort en als bijwerking een nieuwe gemeente ‘sticht’. Tegelijkertijd verwerk ik regelmatig fondswerf principes in de verhalen:

  1. Zorg dat er onderaan het artikel een geefmogelijkheid is.
  2. Zorg dat mensen geloven in je verhaal/droom, (dat doet Apple ook.)
  3. Zorg ervoor dat je gevarieerde verhalen verteld.
  4. Vertel het verhaal vanuit de hulpverlener in plaats van de hulpbehoevende
  5. Vertel niet een zielig verhaal, maar iemand die ‘een zetje nodig heeft’. Zielig brengt meer op, maar de donateursrelatie is erg kort.

Reageren