20140113 rood stand ASN BANKLaatste heb ik bij mijn ASN Bank een klacht ingediend omdat we in de winkel opeens onvoldoende saldo hadden, terwijl we niet rood kunnen staan. De reden was, een onverwacht (terechte) grote incasso. Ik vind het irritant dat je in de winkel staat en niet met je pinpas kan betalen. Reden om per e-mail een klacht in te dienen bij de ASN dat een machtiging je niet rood stand overruled. Als antwoord kreeg ik dit:

Wij doen dit omdat u zelf aan de betreffende begunstigde een incassomachtiging hebt afgegeven. U dient er dan ook voor te zorgen dat op de incassodatum voldoende saldo op de rekening staat.

Uit serviceoogpunt laten wij de incassomachtigingen altijd doorgaan. Ook al is er onvoldoende saldo op de ASN Betaalrekening. U heeft dan vijf werkdagen de tijd om het saldo aan te vullen. Doet u dit niet dan zal de incasso alsnog gestorneerd worden en dient u het bedrag zelf over te maken.

Helaas kunnen wij bovenstaande werkwijze niet aanpassen. Indien de incassodatum niet voor u goed uit komt raden wij u aan om eventueel de incassodatum aan te passen naar een datum waarop u welk voldoende saldo heeft. Deze wijziging kunt u doorgeven aan de betreffende begunstigde aan wie u de incasso hebt verstrekt.

Vroeger was dat anders. Stond het saldo niet op de bank, dan kregen we een herinnering en verzoek om het bedrag alsnog te voldoen. Nu trekt de incassant het bedrag er gewoon vanaf. Dit serviceoogpunt is een service voor de incassant, niet voor de rekeninghouder, in dit geval klant van de ASN. Die staat in de winkel met zijn mond vol tanden en kan ook nog debetrente betalen over het credit-bedrag.

Ik ben benieuwd hoe andere banken hiermee omgaan en of jij soortgelijke ervaringen hebt. Reageer gerust.

 

Leave a comment