20140100 ijsjesmachineAf en toe doen we de Ikea aan en belanden in het redelijk gezonde restaurant. Nu staat Ikea bekend om zijn vernuftigde marketing; overal is over nagedacht en niets staat op zichzelf. Neem het kindermenu.

Je mag zelf drinken inschenken zoveel je maar wilt, en natuurlijk zitten er patatjes bij, het symbool voor ‘feest’, maar daarnaast krijg je ook een muntje mee. Met dat muntje heb je toegang tot een belevenis, je kan zelf je eigen ijsje draaien, je plaatst je hoorntje en drukt op een knop. Vervolgens komt er een straal ijs uit de automaat. Het is zo simpel, maar check dit stralende gezicht bij het ontvangen van, voor zijn gevoel, zijn zelf gemaakte ijsje.

Ik kan nog veel meer vertellen over de Ikea, alleen al over de marketing van het restaurant. Over het gezonde aanbod, de lage prijzen, het succesvolle ontbijt dat fileproblemen veroorzaakt, het onbeperkt drinken, gratis koffie, geen afwas, de magnetron voor de babyvoeding en na de kassa nog een broodje knak of ijsje meepikken.

Ik vind het knap gedaan, het voedselaanbod draagt enorm bij aan een positief ikea gevoel.

Reageren