Regelmatig krijgen we de Nederlandse vraag, ‘wat gaan jullie precies in Albanië doen?!’. Een terechte vraag en via deze blog een antwoord:

Nederlandse vraag
Allereerst is het goed te beseffen dat Nederlanders een groot accent leggen bij wat je doet. Het doen, geeft je een bepaalde status te midden van je vrienden en in de maatschappij. Wat we doen, maakt wie we zijn. Maar soms ligt het allemaal wat gecompliceerder, zoals in Albanië.

Wat doet zij?
Ik zal beginnen met Fran(cien haar taak in Albanië. Als professioneel leerkracht heeft ze al ruim twaalf jaar ervaring in het basisonderwijs. Zij gaat deze ervaring gebruiken om thuis onderwijs te geven aan de oudste twee kinderen. Een gaat naar de Albanese kleuterschool en de jongste telg is baby, die hoeft nog even niet naar school. Daarnaast wil ze iets met Albanese vrouwen op gaan zetten, wellicht iets met baby’s of met opvoeding. Dat zal zich nog verder uitwerken.

20140711 selfie aan het werkWat doet hij nu?
Mijn taak is wat complexer. Momenteel ben ik in het dagelijks leven: ‘communicatieadviseur’. Voor veel mensen is dit een ‘containerbegrip’en vaak vermeld ik erbij dat ik promotor ben. De website bij houd, verhalen schrijf, foldertjes ontwerp, (digitale) nieuwsbrieven verzorg en collega’s help bij het ondersteunen van hun projecten. Dan wordt het voor de vragensteller al een stuk concreter.

Wat gaat hij in Albanië doen?
In Albanië zal ik mijn werkervaring en achtergrond als ‘communicator’ en fondswerver inzetten bij de Kenedi Foundation, de lokale stichting waar we gaan werken. De Kenedi Foundation heeft verschillende doelgroepen die ze helpen zoals gehandicapten, vrouwen, meisjes, ouderen, kinderen en er zijn nog wat kerkstichtingen in naburige dorpjes. Die projecten draaien, maar er wordt weinig gedaan aan verslaglegging richting donateurs en donerende organisaties. Er is een website, maar die is al een jaar niet gebruikt. De organisatie werkt, maar er kan behoorlijk wat verbeterd worden, doordat ze meer zichtbaar worden en verhalen vertellen.

‘Mijn kindje’; een goede website
Ik geloof in de kracht van zichtbaarheid, Mijn vijfde zoon ‘kindje’ is de website van GAiN. Deze beheer ik, samen met collega’s zorgvuldig, zodat wat er op staat, klopt en actueel is. Belangstellenden worden via de website enthousiast over de organisatie. Hoe kan dat? Doordat met zorg de teksten zijn geschreven, er goede foto’s op staan en de techniek er goed uit ziet. De huidige directeur is zo ook enthousiast geworden over GAiN en regelmatig krijgen we verzoeken binnen via de website, voor samenwerking, een reis of goederen. Een goede website werkt!

Geen kaas van gegeten
Een tijd geleden wilde World Vision Australië een aantal kinderen gaan sponsoren in een dorpje bij Korca. Dat is toen niet doorgegaan omdat er niemand was die hier kaas van had gegeten en zo’n project kon begeleiden. Een gemiste kans. Ik denk dat er in Albanië ook weinig kaas is gegeten van het communicatievak het is belangrijk om ook Albanezen te betrekken hierin.

Geen hokjes vakjes denken
Niet alles is omlijnd of afgekaderd wat ik / wij daar gaan doen. Het kan heel anders gaan dan dat je had gepland. We willen ons in gaan zetten bij de kerkelijke gemeente en is er ruimte om te ontplooien wat er op je pad komt. Het lijkt me tof om iets met afvalverwerking te gaan doen, omdat er een groot afvalprobleem is, maar dat moet de tijd verder uitwijzen. De eerste periode gaan we ons richten op de taal en cultuurstudie. Als ‘ideeën meneer’ is er waarschijnlijk werk genoeg en zijn er veel mogelijkheden om te getuigen van Jezus Christus.

Ga je mee op onze missie?! Ondersteun ons dan financieel: Uw (maandelijkse) giften zijn belastingaftrekbaar via NL44RABO0342809970 t.n.v. Iteams te Ermelo inzake Pijnacker Hordijk. U kunt dit het beste instellen via uw eigen digitale bank omgeving.

Reageren