In m’n PH familie zitten 7 van de 10 in het onderwijs. In de familie-app-groep kreeg ik een karakteristiek onderwijs gedicht doorgestuurd. Ik vond het zo’n raak zeer herkenbaar humoristisch gedichtje dat ik het heb uitgeschreven.

Ik ben het product van de vermenigvuldiging tussen twee docenten. Die boden mij (de auteur) de inspiratie voor dit gedicht: ‘de klas.’

Ze zeggen dat je goed moet differentiëren
zodat elk kind op zijn niveau kan leren.
met die gedachten kijk je treurig door het vensterglas.
Je hebt meer kinderen met rugzakje
dan rugzakjes in de klas.
Nummer 1 moet ieder uur naar de WC,
nummer 2 ook, maar dat heet ADHD
leerling 5 kan nog niet tellen
leerling 4 kan nog niet spelen… eh spellen, spellen.
Leerling 5 heeft last van kopieergedrag.
Leerling 6 heeft last van kopieergedrag.
Leerling 7 is een hoogbegaafde nerd.
Leerling 9 praat voortdurend voor zijn beurt.
Leerling 8 kan soms het tempo nog niet aan.
Leerling 10 kan je pas na drie keer verstaan.
leerling 11 is veganistisch opgevoed,
maar bijt een ander kind graag tot het bloed.
leerling 12 heeft imposante bloemkooloren.
leerling 13 lijkt met ongeluk geboren.
leerling 14 is autistische.
Leerling 15 terroristisch.
leerling 16 is normaal?!
Zelfs geen curieuze kwaal,
niet te mager niet te zwaar,
ouders zijn nog bij elkaar!
heeft zijn huiswerk altijd af,
nooit gedoe en nooit een straf.
Dus je maakt je steeds meer zorgen om dit kind,
of hij in de klas de aansluiting nog wel vind.
Het is fijn dat leerling 17: ‘de schele’
soms ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ met je wil spelen.
Leerling 18 heb je nog niet eens gezien.
Je vraagt je zelfs af of hij wel bestaat.
Zeker omdat leerling 19 soms met een denkbeeldig vriendje praat.
Leerling 20 knuffelt graag maar ruikt niet fris
En Priscilla vindt dat zij geen nummer is.
En terecht.
Je zucht.
Je wilt best onderzoeken,
hoe je desnoods zonder boeken,
toch wat leren kunt van dat gespuis.
Maar je maakt je altijd zorgen,
om een leerling of een morgen,
dus je neemt je werk weer naar huis.
Je hoort ze telkens zeggen:
“laat het los!”
want op deze wijze ben je zelf de klos.
en dan hebben ze in theorie gelijk,
maar het werkt gewoon niet zo in de praktijk.

Je bent
docent!

Het is nog leuker om het fragment te beluisteren.

NB: ‘Dr Google’ kon mij niet vertellen wie de auteur van dit klas-gedicht is. Als je dat wel weet, hoor ik het graag. Dan kan ik de bron erbij vermelden.